امروز از طرف یکی از دوستان خواننده سایت ایمیلی به دستم رسید که حاوی چند فایل بود یکی از فایلها مربوط به مقاله ای موردکاوی در خصوص پیاده سازی نت بهره ور فراگیر TPM در کارخانه خودروسازی سایپا بود.مضمون مقاله اشاره به نحوه اجرای نت بهره ور فراگیر در ساپیا و مراحل اجرایی و مشاور خارجی و آموزشها به صورت کلی و داستان وار بود.

این مقاله باعث شد عجیب به فکر بیفتم که چگونه یک سازمان بزرگ با صرف هزینه های بسیار راه نت بهره ور فراگیر را طی کرده است!؟ مراحل اجرایی بیشتر در خصوص نت پیشگیرانه بود تا نت بهره ور فراگیر! خروجی اجرای سه ساله این نت بهره ور فراگیر را شرح نداده بودند ولیکن یکی از این معیارها ،کیفیت محصول است نه میزان فروش بالای خودرو!  همه می دانیم که صنعت و بازار خودرو در کشو چگونه است و بسته بودن مرزها برروی خودروهای جهانی با قیمت رقابتی عامل مهم در میزان فروش زیاد خودروهای داخلی است.ولی کیفیت؟ چند روز پیش در روزنامه خراسان مطلبی نوشته بود بدین مضمون که “اگر می خواهید هر چه سریع تر تبدیل به یک تعمیرکار حرفه ای خودرو شوید فرصت را از دست ندهید و هر چه سریع تر یک پراید صفر بخرید! کمتر از چند ماه شما را تبدیل به یک تعمیرکار حرفه ای می کند!! “

یاد پیکان خودرو تولیدی و پول جمع کن ایران خودرو افتادم. کمتر از دوسال دیگر پراید نیز به سرانجام پیکان خواهد پیوست.آیا شاخص اثر بخشی کلی تجیهزات OEE با اینگونه تولیدات ارتباطی می تواند داشته باشد؟ شاخص اثر بخشی کلی تجهیزات OEE در کارخانه سایپا که نت بهره ور فراگیر TPM را اجرا کرده است برای خط تولید پراید چند است؟!!

مقاله خوبی بود چون مسیر مشاوره را برای نت بهره ور فراگیر مشخص می کرد: ” که ما اینگونه عمل نکنیم! “

( از کلیه دوستان و همکاران عزیزم که عضو و خواننده سایت می باشند و در شرکت محترم سایپا کار می کنند از این نقد کوتاه عذر می خواهم. زیراکه بهر حال زحمات آنان در چرخه صنعت کشور قابل تقدیر است و فقط به مبحث مرتبط با نت پرداختیم و الباقی در صلاحیت نویسنده سایت نیست)

0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.